Svenskt Näringsliv ser målet – men medlen är trötta Svenskt näringsliv spanar efter ett uppgraderat Sverige. Men vägen dit är avgörande, skriver Mikael Feldbaum. Foto: Robin Haldert / TT
Ledare

Svenskt Näringsliv ser målet – men medlen är trötta

Höstbudgeten Det är underbart att det finns en samsyn kring investeringar i infrastruktur. Men de borde byggas med framtidens gröna omställning för ögonen. Och med effektivitet. Inte som en subvention åt näringslivet, skriver Mikael Feldbaum.
21 aug 2024 | 15:34
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Hurra! Så kände jag när jag läste på DN Debatt att Svenskt Näringsliv vill driva på för en expansiv höstbudget. Så härligt att facket och näringslivet har en gemensam linje mot en hittills alldeles för snål regering. I dagens lågkonjunktur borde regeringen redan haft satsningar i startgroparna eller i alla fall räddat kvar välfärdsarbetare.

Och det fortsatte jättebra. ”Infrastrukturen i Sverige behöver rustas upp”. Amen. ”Stärk Sverige som kunskapsnation”. Check på den. ”Sänk tillväxtfientliga skatter”. Ähum, vad betyder det?

Grundinställningen som Svenskt Näringsliv har stämmer väl överens med facket. Sverige behöver verkligen rustas upp, både repareras och utvecklas. Alla har rätt! Men okej, sen kommer problemen.

Samtidigt som tågresandet ökat explosionsartat och järnvägen är på väg att kollapsa, så väljer Svenskt Näringsliv att slå ett slag för sänkt flygskatt.

Absolut, infrastrukturen behöver rustas upp.

Men behöver vi verkligen ”möjliggöra privata investeringar av ny infrastruktur”? Om vi gör det smart, så absolut. Om vi behöver kärnkraft är det ju vettigt att staten garanterar lånen. Precis som staten borde garantera lån för byggande av mindre, billigare bostäder.

Att däremot lägga skattepengar på att säkra energibolagens vinster i fyrtio år fram i tiden. . . Den ekvationen kan väl ändå bara Svenskt Näringsliv glädjas åt? Eller handlar det om fler Arlandabanan och Karolinska sjukhuset, där det privata näringslivet ska låna till investeringen och driva verksamheten till extrema överpriser? Nä, då är vi inte längre på samma tåg.

På tal om tåg, samtidigt som tågresandet ökat explosionsartat och järnvägen är på väg att kollapsa, så väljer Svenskt Näringsliv att slå ett slag för sänkt flygskatt. I tider då allt färre tar flyget.

Har svenska företag verkligen så skral kassa?

Hur är det med att stärka Sverige som kunskapsnation då? Här tigger näringslivet om att staten ska göra det ännu billigare att anställa utländska experter. Visserligen naturligt att arbetsgivare i alla lägen vill sänka anställningskostnader.

Men har svenska företag verkligen så skral kassa att man behöver ännu mer hjälp med detta av skattebetalarna?

Sista punkten i Svenskt Näringslivs lista är sänkta skatter. Avtrappningen för jobbskatteavdraget ska bort, och avdraget bli till en vanlig generell skattesänkning. Samtidigt har ju Sverige sänkt inkomstskatter med fokus på de rikaste i tjugo år nu, utan att det givit några märkbara effekter på välståndet utom mindre skatteintäkter och ökade klyftor.

I Svenskt Näringslivs värld är skattesänkningen givetvis ”självfinansierande”. Trots att inga bevis finns för att vi verkligen skulle arbeta mer på grund av lägre skatter.

I Svenskt Näringslivs värld är skattesänkningen givetvis ”självfinansierande”. Trots att inga bevis finns för att vi verkligen skulle arbeta mer på grund av lägre skatter (med undantag för män över 65 som faktiskt har möjlighet att reglera sin egen arbetstid till skillnad från övriga anställda).

Det är underbart att det finns en samsyn kring investeringar i infrastruktur. Vi behöver uppdaterade elnät, järnväg, elproduktion, vård och utbildning. Men de borde byggas ut med framtidens gröna omställning för ögonen. Och med effektivitet.

Inte som en subvention åt näringslivet. Svenskt Näringslivs ingång är rätt, men lösningarna har en air av gårdagen över sig.

21 aug 2024 | 15:34
Om skribenten
Chefredaktör

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev