IF Metall borde ha räckviddsångest IF Metalls Simon Pettersson svarar på frågor om Tesla-strejken på TikTok.Foto: IF Metall, Jessica Gow och Evan Vucci / TT.
Ledare

IF Metall borde ha räckviddsångest

Varför ber IF Metall om ursäkt för köerna till laddstationen? Om strejken ska få ett slut måste förbundet börja kommunicera framgång.
21 jan 2025 | 06:30
+1
0
+1
1
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

Donald Trumps flytt in i Vita huset är en tydlig peak för uppmärksamhetsekonomin. Är det någon gren som Trump dominerat så är det att skapa uppmärksamhet.

Det är talande att han dessutom börjat omge sig med mediepersonligheter på ministerposterna, snarare än erfarna politiker. Det hela börjar redan likna en realitysåpa när ministerkandidaterna plockas ner av kongressen för sex- och drogköp.

Donald Trumps främsta lärjunge har blivit Elon Musk. Han må vara världens rikaste man i pengar räknat. Och numera en politisk maktspelare. Men vägen till makten har gått via uppmärksamhetsekonomin. Först med köpet och omgörningen av Twitter till X.

Idag fullständigt spottar mannen ur sig nyheter. Fascisthälsningen är bara den senaste i raden. Är det inte attacker på Labour i Storbritannien och stöd för tyska högerradikalerna AfD så är det live tevespelande och myndighetsslakt. Hans köp av Twitter må ha varit en ekonomisk katastrof. Men i uppmärksamhetsekonomin har det varit en riktig jackpot. Elon Musk står i centrum för debatten, med den makt över agendan som det innebär.

Det är mot den här allt mer mäktiga och uppmärksamhetstörstande mannen som svenska IF Metall nu tar kampen om kollektivavtal. En kamp som är global för Tesla, vilket IF Metalls internationella sekreterare själv konstaterat.

Det är en beundransvärd kyla från IF Metall.

Men om den pågående Teslastrejken, nu inne på sitt andra år, är det trots det enorma intresset för Elon Musk, knäpptyst. Elon Musks budskap om ”business as usual” på Tesla i Sverige är en bild som satt sig. Oavsett hur sann den är.

Tesla tar in strejkbrytare och får verksamheten att rulla.

Nummerskyltarna beställs numera direkt hem till köparna som kan ta med dem när de hämtar sin Tesla. Leveranserna tryggas och hamnblockaden rundas med lastbilar på färjor istället för containrar.

Även om försäljningen hackar globalt så tycks det rulla på bra i Sverige. Någon oro för laddsvårigheter eller reparationsproblem har inte drabbat de svenska konsumenterna.

Ingen vet väl egentligen hur det går med soporna, men ingen verkar heller bry sig nämnvärt. Vi har vant oss vid status quo.

En flämtande nyhetslåga uppstod när någon fotade en kö till Teslas laddstationer i Malung. Först på mediebollen var då Tesla som klagade på att IF Metall sabbade för den gröna omställningen. IF Metall fick istället ”slå tillbaka”.

”Det är beklagligt”. ”Det här är inte roligt för någon”. ”Vi försöker på olika sätt att hitta vägar för att lösa det här problemet.”, lät det.

Ett annat inslag i IF Metalls mediehantering är när biträdande avtalssekreterare Simon Petersson på TikTok svarar på arga Facebookfrågor som ”Varför terrorisera just Tesla?” nedskrivna på små papperslappar. IF Metalls konto har drygt tusen följare. Förbundet anlitar ingen extern kommunikationskonsult.

Uppmärksamhet är makt. Fråga Elon Musk.

På ett sätt är förstås IF Metalls mediehantering sympatisk. Och traditionellt svensk.

Facket fokuserar på att inte röra upp några känslor. När väl ett kollektivavtal är på plats med Tesla vill man ha en fungerande relation till bolaget. Bolagets kunder ska helst inte komma i kläm. Att Tesla inte håller motsvarande artiga nivå, tycks inte bekomma facket.

Det är en beundransvärd kyla från IF Metall.

Men frågan är: fungerar den?

I takt med att konflikten tystas ned blir det också allt svårare för facket att behålla de strejkande. Hur länge kan man begära att de ska hålla ut för solidaritetens skull? Flera har redan gått till nya jobb. Men än så länge har strejken räddats av att flera personer på Tesla också gått med i strejken.

Strejkbatteriet riskerar att ladda ur.

I USA har dekaler på Teslor dykt upp med budskapet: ”Jag köpte den här innan Elon blev galen”. Unionens tidigare ordförande Martin Linder har föreslagit att IF Metall tydligare borde adressera Teslaägarna i sin kommunikation. Få dem att ta ställning.

Framförallt borde nog IF Metall se till att visa upp lite framgång. Viktigast är förstås fakta på marken. Att strejken biter. Kan man få tyskarna att börja stoppa transporter?

Men uppmärksamhet är idag livsviktigt. Uppmärksamhet är makt. Fråga Elon Musk. Köerna i Malung är ett bra exempel på att strejken fungerar. Men varför levererar inte IF Metall själva det här materialet eller tipsar medier? Istället ber man om ursäkt.

Förbundet har världen för sina fötter. Men om Elon Musks berättelse ”business as usual” fortsätter regera kommer det här Nordkoreafrusna läget aldrig att tina upp.

Då borde IF Metall ha räckviddsångest  – strejkbatteriet riskerar att ladda ur.

21 jan 2025 | 06:30

Relaterad läsning

Kommentera
Kommentera
Hämtar fler artiklar
Få koll på de senaste nyheterna och åsikterna om arbetsmarknaden!
Nyhetsbrev