I fredags den 11 december lämnade lokala skyddsombud för Tullverkets gränskontroll in en så kallad §6 6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. De anser i anmälan att Tullverket inte gjort nog för den allvarliga arbetsmiljösituationen, eftersom verket inte låter dem bära skjutvapen i tjänst.
– Vi har bara möjlighet att försvara oss mot en angripare som är obeväpnad. Det kan räcka med en vanlig morakniv så står vårt skydd och faller. Det räcker inte med batong och pepparsprej i ett hårdare arbetsklimat, säger Marcel Gabara, huvudskyddsombud i Helsingborg, till Svenska Dagbladet.
Skyddsombuden inte eniga i frågan
– Jag tycker att de gör en felaktig bedömning i att skicka den här anmälan, framför allt för att de åberopar frågan i en temporär situation, säger Mats Hansson, nationellt skyddsombud för Tull-Kust inom Tullverket, till Arbetsvärlden.
Enligt Tullverkets interna regler är det idag endast tulltjänstemän i civil klädnad som får bära skjutvapen, till exempel när de bistår polisen vid en husrannsakan. Eftersom en del av de tulltjänstemän som idag arbetar vid gränskontroller också har haft sådana uppdrag är de utbildade i att använda tjänstevapen.
– Men om uniformerad tullpersonal ska få lov att använda vapen måste också alla kunna få göra det, säger Mats Hansson. I så fall måste Tullverket komma med nya regler.
Tullverket har svarat med att de redan vidtagit åtgärder för att stärka tjänstemännens säkerhet i det läge som råder nu. Bland annat får de nu bära skyddsväst, pepparsprej, handfängsel och batong.
– Våld kan också föda våld och det är alltid en svår avvägning. Vi har hittills inte haft incidenter där ett vapen skulle vara lösningen på problemet, säger Lars Kristoffersson, biträdande chef för Tullverkets brottsbekämpande verksamhet, till Svenska Dagbladet.
Hotbildsanalys för tullen kommer i sommar
I våras drev Tull-Kust igenom att Tullverket ska genomföra en hotbildsanalys för tulltjänstemän, den första som görs på 30 år. Utredningens huvudrapport kommer att vara färdig i sommar, och Mats Hansson tycker att man borde invänta den för att göra permanenta förändringar. Och det går inte att veta ifall det nuvarande trycket som finns mot gränserna blir varaktigt över tid.
– Att polisen idag bett oss om hjälp att genomföra passkontroller är inte nog, säger han.
Redan när utredningen påbörjades i april uppmärksammades att frågan om att bära tjänstevapen var någonting som splittrade kåren. Det har inte ändrats, menar Mats Hansson.
– Det är delar av skyddsorganisationen som gjort den här anmälan. Alla håller inte med. Arbetsmiljöverket kommer nu att intervjua personal och göra en bedömning av läget. Frågan ligger hos dem, så vi får se hur det blir.
§6 6a och skyddsstopp
Enligt Arbetsmiljölagen finns det ett antal steg som måste tas om ett allvarligt arbetsmiljöproblem uppstår: Skyddsombudet ska först göra en tydlig anmälan till arbetsgivaren om att problemet ska åtgärdas, och arbetsgivaren ska svara med en skriftlig försäkran på att de mottagit anmälan. Arbetsgivaren måste sedan inom 14 dagar förklara hur problemet ska åtgärdas. Om arbetsgivaren inte lämnar ett svar skickar skyddsombudet vidare frågan till Arbetsmiljöverket. De gör sedan en bedömning om hur frågan ska drivas vidare. Skyddsombudet kan också kräva skyddsstopp i avvaktan på verkets bedömning. I det fallet måste arbetsplatsen stängas ner, eftersom arbetsmiljöproblemen bedöms för allvarliga för att ha personal i tjänst.