Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
Eld väntas avgöra valet – En plötslig eldsvåda får betydligt större spridning än valaffischer och engagerar målgruppen i högre grad än tv- och radioreklam, säger Per Schlingmann till En Jobbig Värld. Observera att artikeln är satir. Foto: TT

Satir Eld väntas avgöra valet

Satir Eld är en effektiv form av marknadsföring, enligt pr-konsulten Per Schlingmann. Han anser att svenska politiker ännu har en del att lära om eldens roll i valkampanjen 2018.

Elden introducerades i syfte att skapa värme och gemenskap. Eld gjorde det möjligt för människor hålla kontakten med vänner och familj. Istället för att frysa kunde man samlas kring exempelvis en lägereld och utbyta tankar och idéer. Men elden skulle också visa sig vara ett effektivt sätt att skapa opinion och synliggöra politiska konflikter, förklarar Moderaternas tidigare superstrateg Per Schlingmann.

– En plötslig eldsvåda får betydligt större spridning än valaffischer och engagerar målgruppen i högre grad än tv- och radioreklam, säger Schlingmann.

Han anser att dagens politiker fortfarande har en hel del att lära om hur elden kan användas för att skapa medvetenhet kring politiska sakfrågor. De flesta människor har tillgång till tändstickor. Men exponering för eld och lågor kan också upplevas som ett stressmoment i vardagen.

Det behövs en gemensam syn kring eldens fördelar och nackdelar.

– Många känner att de inte hinner med vare sig jobb eller vardagsliv när det brinner. Mycket tyder på att ljuset från lågorna kan störa hjärnans sömncykel, säger Per Schlingmann.

Ku Klux Klan medlemmar samlas runt ett brinnande kors i Selma 1979.
Foto: UPI/COPYRIGHT PRESSENS BILD

Med elden når politikerna en yngre målgrupp, i synnerhet förstagångsväljare. Men att slumpmässigt använda eld för att föra ut sitt politiska budskap utan någon bakomliggande strategi innebär också risker menar den erfarne kampanjmakaren.

– Tillsammans med redskap som facklor och högafflar behövs det inte mer än en handfull användare av eld för att skapa en så kallad lynchstämning, varnar Schlingmann.

Men att införa eldningsförbud som regeringen gjorde under den varma sommaren anser han vara en överdriven reaktion.

– Förbud löser inga problem utan leder till polarisering. Vissa ser fördelar med att det brinner exempelvis i en kakelugn. För andra, vars hår eller kläder fattat eld, är bränderna ett problem. Det behövs en gemensam syn kring eldens fördelar och nackdelar.

Gudrun Schyman, Fi, eldar upp 100.000 kronor i protest mot orättvisa löner mellan könen under Almedalsveckan 2010.
Foto: Yvonne Åsell / SvD

Per Schlingmann bedömer att det kommer bli allt vanligare med eld inom pr och opinionsbildning. Men hanteringen av tändstickor och brandfarliga vätskor innebär också att politiker och opinionsbildare behöver ta ett större ansvar.

–  Att sprida eld okontrollerat i tätbebyggda områden kan upplevas som ett intrång i privatlivet av många väljare och riskerar att slå tillbaka på avsändaren, säger pr-konsulten till En jobbig värld.

News

Efter de stora skogsbränderna under sommaren ökade Miljöpartiet med flera procentenheter i opinionsmätningarna. Hur den gångna veckans bilbränder i Västsverige påverkar stödet för övriga partier återstår ännu att se.

News
De viktigaste nyheterna en gång i veckan
Copyright © Arbetsvärlden 2017 | Linnégatan 14
114 94 Stockholm
Telefon 08-782 93 12 | red@arbetsvarlden.se
Ansvarig utgivare: Mikael Feldbaum
Arbetsvärlden ges ut av Tjänstemännens
Centralorganisation, TCO.