Peter Larsson, tidigare senior rådgivare på Sveriges ingenjörer och ledamot av IVA, Ingenjörsvetenskapsakademin, har hunnit vara regeringens samordnare i ett år för nyindustrialiseringen i norra Sverige. Uppdraget är inte slutfört utan pågår även hela 2022.
Vilken fråga ser du som viktigast att lösa efter det här första året?
– Det är hela samhällsomställningen – den viktigaste frågan är att få pusselbitarna att hamna på plats samtidigt.
Det är tio gånger så stora volymer jämfört med satsningar i vanliga fall
Peter Larsson förklarar att vi i Sverige länge har varit väldigt duktiga på omställning, som när Saab i Trollhättan lade ner.
– Men den här typen av storetableringar har vi inte frontat i Sverige förut. Satsningarna är extremt disruptiva, omstörtande. De innebär att elförsörjningen måste fram dubbelt så fort som annars, infrastrukturen måste byggas ut och fungera, miljötillstånden från olika myndigheter måste skyndas på. Det krävs att kommunerna kommer i kapp med bostadsförsörjningen och att de tydliggör sin attraktivitet för arbetskraften. Det krävs att arbetsmarknadspolitikens olika delar hänger ihop, att förmågan finns att bygga ut den, och att utbildningar och omskolningar fungerar.
– Det är tio gånger så stora volymer jämfört med satsningar i vanliga fall.
Northvolt endast en del i nyindustrialiseringen
Nyindustrialiseringen handlar om tre områden men berör fem olika kommuner: Skellefteå, Boden, Luleå, Gällivare och Kiruna. Northvolt som det pratas mest om är egentligen bara en av dessa tre enorma satsningar.
– Och det är till malmfälten som investeringarna kommer att pågå länge, menar Peter Larsson.
En av utmaningarna är att förhindra det som kallas fly in, fly out.
Samarbetar med Arbetsförmedlingen
När Arbetsvärlden lyckas få tag på honom på telefon deklarerar han snabbt att han har exakt sju minuter tills familjen ska få den utlovade julledigheten – det har blivit extremt mycket arbete det senaste året. Innan den här intervjun görs har han suttit i möte med Arbetsförmedlingen om det nya uppdraget som myndigheten fick i slutet av förra veckan: att förstärka sitt arbete med kompetensbehoven i samband med expansionen.
– En av utmaningarna är att förhindra det som kallas fly in, fly out – att lyckas rekrytera arbetskraft som stannar kvar, konstaterar han själv. I dag har man mycket tillfällig arbetskraft, som beter sig ungefär som på oljeplattformarna.
Och det behövs mycket arbetskraft. Direkt i verksamheterna behövs enligt Peter Larsson 15 000–20 000 personer, dessutom väldigt många nya anställda i exempelvis kommunal verksamhet. Eftersom det innebär att locka individer att vilja ta en ny utbildning eller att flytta på sig, blir utmaningen väldigt bred ur ett samhällsperspektiv.
Snabbhet avgör om Volvo klarar konkurrensen
Peter Larsson hoppas att den nya las-överenskommelsen som innebär att människor får ökade möjligheter till utbildning för nya jobb ska ge extra fart åt detta.
Hur bråttom är det?
– Det är jättebråttom! Allt ska hända väldigt fort, helt plötsligt gör klimatfrågan att tiden är en nyckelfaktor i konkurrensen för företag som Volvo, Scania och Höganäs.
Ser du något behov av en speciell kompetensförsörjningsorganisation i Sverige – det som till exempel Arbetsmarknadsutredningen föreslog för några år sedan?
– Jag tror att man ska akta sig för att bilda särskilda myndigheter. Däremot finns det ett stort behov av koordinering. Socialstyrelsen har ”Rådet för styrning med kunskap”, som har i uppdrag att koordinera strategiskt viktiga frågor i sjuk- och hälsovård och socialtjänst i kommuner och regioner. Motsvarande behöver vi för kompetensförsörjningen.