Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
Ny rapport: Att flytta jobb utomlands kan bli dyrt "Företagen underskattar riskerna, de tittar bara på arbetskraftskostnaderna", säger Martin Grauers, konsult. Foto: Ewa Persson.

Ny rapport: Att flytta jobb utomlands kan bli dyrt

Utlokalisering En allt större andel av utlokaliseringar av verksamhet från Sverige gäller tjänstemannajobb. Men företagen har bristande underlag när de tar sina beslut, menar Unionen i en ny rapport. Lägre löner kan bli högre totala kostnader och jobben försvinner från Sverige i onödan.
25 Okt 2016

Företagen fortsätter att flytta verksamhet utomlands. I många år var det främst tillverkning som påverkades men på senare år gäller det i minst lika stor utsträckning stödtjänster som it-support och ekonomitjänster.

Unionen har undersökt hur vanligt det är just nu i företagen genom att fråga alla sina klubbar (rapporten kan du läsa här). Och svaren är tydliga: utflyttningen har fortsatt även på senare år. Det allra vanligaste skälet är att kunna minska arbetskraftskostnaderna.

”Företagen fokuserar för mycket på arbetskraftskostnaden i stället för att titta på den totala kostnaden.”

Det allra vanligaste skälet enligt Unionens undersökning är att kunna minska arbetskraftskostnaderna. I cirka 65 procent av fallen då företag har valt att flytta tillverkning eller stödfunktioner har det främsta motivet varit att det ska resultera i minskade arbetskraftskostnader.

Ibland ställs krav på lokalisering av verksamhet när företag vill få tillgång till nya marknader. Utflyttning kan också göra att man kan behålla en annan och mer kvalificerad verksamhet i Sverige, och fokusera på den. Men företagen kan också bita sig själva i svansen. Bara en femtedel av klubbarna svarar att motivet med flytten har uppnåtts helt och hållet.

– Det är vanligt att man underskattar risker och negativa konsekvenser av utflyttning av verksamhet. Företagen fokuserar för mycket på arbetskraftskostnaden i stället för att titta på den totala kostnaden.

Det säger Martin Grauers. Som tidigare produktionschef på Scania och konsult på McKinsey har han bland annat jobbat med analyser av flytt av verksamheter. Nu arbetar han som konsult i ett mindre företag, Relean, och hans rekommendationer har alltid blivit att behålla verksamheten i Sverige.

Kan förstöra varumärket

När Unionens rapport presenterades på tisdagen på ett seminarium, sade Martin Grauers att konsekvenserna av utflyttning av verksamhet i värsta fall slutar med både ett förstört varumärke, kompetensförlust och ineffektivitet.

Men vem ska då ta ansvar för att förändra bilden av effekterna av utlokalisering?

– Förutom att företagen bör anlita en oberoende part som tittar på konsekvenserna i förväg, borde ett minimikrav vara att man tittar på vad som hänt när andra företag har gjort samma sak. Och lära sig av erfarenheterna, säger Martin Grauers till Arbetsvärlden.

– Vi måste bli bättre på att visa: vad är egentligen effekten av flytten?

Unionens undersökning

Unionen har frågat alla sina klubbar om företagens flytt av verksamheter utanför Sveriges gränser.

Mer än var tredje klubb anger att företaget har flyttat verksamhet utomlands under de senaste fem åren. En fjärdedel svarar att företaget planerar outsourcing eller utlokalisering av verksamhet under de kommande åren.

+ Expandera
25 Okt 2016
Visa artikelns 2 kommentarer
Kommentera
  1. Av Georg Carlde 27 Okt 2016:

    Kan Unionen bevisa med ett räkne exempel. För ett normalföretag eller är det bar ett påstående.

    georg carlde

  2. Av Tyson Vaugh 18 Nov 2016:

    *I?d have to check with you here. Which is not something I usually do! I enjoy reading a post that will make people think. Also, thanks for allowing me to comment!

    http://storahem.se/

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Unionens undersökning

Unionen har frågat alla sina klubbar om företagens flytt av verksamheter utanför Sveriges gränser.

Mer än var tredje klubb anger att företaget har flyttat verksamhet utomlands under de senaste fem åren. En fjärdedel svarar att företaget planerar outsourcing eller utlokalisering av verksamhet under de kommande åren.

+ Expandera
News
De viktigaste nyheterna en gång i veckan
Copyright © Arbetsvärlden 2017 | Linnégatan 14
114 94 Stockholm
Telefon 08-782 93 12 | red@arbetsvarlden.se
Ansvarig utgivare: Mikael Feldbaum
Arbetsvärlden ges ut av Tjänstemännens
Centralorganisation, TCO.