Det råder ingen brist på retoriska sympatiyttringar från tjänstemannafacken för kollektivavtal på Tesla. ”Tesla is a global actor, but so is trade union solidarity”, skriver TCO på sin Instagram. ”Våra sympatier ligger med IF Metall”, säger Finansförbundet när Arbetsvärlden intervjuar. ”Behöver andra förbund ta fajten så stöttar vi”, skriver Vision. Bakgrunden är förstås att man ser Teslakonflikten som en principiell kamp för den svenska modellen där kollektivavtal ofta trumfar lagstiftning.
Men faktum är att endast facket ST har tagit steget fullt ut och stöttat IF Metall genom en blockad. I en spegling av Sekos sympatiblockad på Postnord så stoppar ST posten till Tesla.
När vi frågar Unionen om deras eventuella medlemmar inne på Tesla kan komma att ansluta i strejken, eller strejka för ett eget avtal, finns dock ingen information att hämta. Sex veckor in i konflikten vill Unionen fortfarande inte säga mer än att de inte vill berätta hur många medlemmar de har på Tesla och att Unionen inte kommit lika långt som IF Metall i att bygga upp fackliga arbetet på företaget.
Kulturen på svenska Tesla låter som tagen från 1950-talet.
På Finansförbundet minns man hur Toys ’r’ Us, det amerikanska leksaksföretaget som vägrade kollektivavtal på 1990-talet, knäcktes när bankpersonalen låste in deras kontanter i bankvalvet utan att räkna dem. Men ”det är inte lika enkelt idag”. Det kan förstås ligga tekniska svårigheter bakom varför inga tjänstemän utom de postanställda hittills kommit med sympatiåtgärder. Men några steg i hur man tillverkar och underhåller en bil borde ändå tjänstemän vara involverade i?
Ett annat problem kan förstås vara om arbetskraften inte är tillräckligt organiserad eller villig att strejka, som fallet verkar vara för Unionen inne på Tesla.
I fallet Tesla har vi ändå att göra med ett företag som aktivt rekryterar strejkbrytare. Elon Musk tycks vara en särdeles tyrannisk chef. Och kulturen på svenska Tesla, ett tekniskt framåtblickande bolag, låter som tagen från 1950-talet.
Fackligt aktiva teknikern Olof Sjöström på Tesla i Umeå berättar klargörande i DN: Ingen chef har koll på arbetstidslagen eller arbetsmiljölagen. Ingen anställd vågar klaga på arbetsförhållandena och folk kan få sluta från en dag till annan – sannolikt de som strejkat.
Det är en bred uppfattning att det inte är så arbetslivet ska se ut i Sverige. Financial Times ledarredaktion, DN:s chefredaktör Peter Wolodarski och ekonomiprofessor Lars Calmfors är exempel på dem som stöttat kraven på kollektivavtal på Tesla.
Om tjänstemannafacken menar allvar med att Teslas agerande är ett hot mot den svenska modellen, så väntar vi på att fler av dem kliver in i konflikten.