Facken i bilbranschen i USA har medvind. I höstas strejkade bilbranschens fack UAW på Ford, Stellantis och GM och vann rejäla segrar. Lönerna ökade till exempel minst 25 procent över fyra år på Ford.
Nu har anställda på andra bilfabriker sett vad fackligt arbete kan göra. Och de är sugna på att organisera sig. UAW har därför rullat ut en rejäl offensiv med kraftigt ökade resurser till organisering.
Senast ledde det till att hela 73 procent av de anställda på Volkswagens fabrik i Alabama röstade för att starta en fackförening. Fackets strategi var att se till att det fanns en facklig ledare på varje lina på varje skift, sammanlagt 125 stycken på fabriken. Det krävdes för att stå emot trycket från omgivningen, där republikanska senatorer tidigare visat sig vara en mäktig motkraft. Genom att påverka det allmänna samtalet och de anställdas familjer och omgivning har de lyckats hålla facket borta i flera tidigare omröstningar, senast en år 2019.
Organisering av bilfabriker i södra USA är ovanlig. Det här var första gången sedan 1940-talet. Däremot är just Volkswagen som företag vana vid facket och relativt neutrala till organisering. Volkswagen kan därför ha varit en strategisk start.
Nästa omröstning i UAW:s organiseringsvåg kommer att äga rum på Mercedes fabrik i Alabama. Här finns också ett starkt stöd för organisering och över hälften av de anställda har givit ett positivt förhandsbesked inför omröstningen den 13-17 maj. Trots att detta är den enda Mercedesfabriken i världen försöker företagsledningen skrämma de anställda. Fabriken beskrivs som en ”familj” där pappa arbetsgivaren vet bäst hur mycket av vinsten som ska gå till löner och hur mycket som ska gå till ägarna. Om ett fack bildas så förstörs garanterat familjefriden, menar Mercedes. Och nya jobb kommer förläggas på andra platser.
Strejken och organiseringen på Volkswagen har visat att det går att vinna.
Särskilt unga amerikaner är allt mer positivt inställda till facket. Enligt vad sociologen Joshua Murray berättar för New York Times, avgörs omröstningar ofta inte av att anställda skulle vara negativa till facket, utan av hur de ser på utsikterna att vinna striden. Strejken och organiseringen på Volkswagen har visat att det går att vinna.
UAW:s övergripande mål är också att sätta en standard för produktionen i den framväxande elbilsbranschen. Volkswagenfabriken producerar redan fler elbilar än en genomsnittlig fabrik. Därför, spår analytiker, kommer man också ha marginalerna att kunna betala högre löner framöver.
På slutnivån i det här spelet väntar förstås storbossen: Elon Musk med Teslafabriker i Kalifornien och Texas. Med hans notoriskt fientliga inställning till facken kommer UAW behöva vinna många segrar på vägen för att göra facklig organisering till standard i elbilsbranchen. Men bollen är definitivt satt i rullning.