Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
Gig-bolag går ihop: ”Vill betala skatt och ta vårt ansvar” Taskrunner är ett av bolagen som ingår i den nya organisationen Plattformsföretagen.

Gig-bolag går ihop: ”Vill betala skatt och ta vårt ansvar”

Gig-ekonomi 22 svenska gig- och plattformsbolag har gått ihop och bildat Plattformsföretagen. Initiativet är till för att lyfta branschen – och kvalitetssäkra de seriösa aktörerna.
– Vi vill göra det på rätt sätt, säger Glen Hodgson, generalsekreterare på Plattformsföretagen.
28 sep 2020

22 företag som erbjuder tjänster inom det som kommit att kallas för plattformsekonomi har gått ihop och startat organisationen Plattformsföretagen. Bland medlemmarna finns bland annat Cool company, Task runner och Gigway. Organisationen ska verka för att branschen når större legitimitet.

– Vi vill jobba med alla parter och vi vill ta ansvar för de som jobbar med en plattform. Vi vill hitta en ny lösning för arbetsmiljöansvaret och hur vi genom dialog med politiker, myndigheter och fackförbund kan hitta lösningar som håller över tid, säger Glen Hodgson, som har en bakgrund i PR-branschen, och konstaterar:

– Målet är att Plattformsföretagen ska innebära en kvalitetsstämpel utåt om att vi gör saker på rätt sätt.

Glen Hodgson.

Gig- och plattforms-företag har kritiserats för bristande villkor, dåliga löner och skatteflykt. Glen Hodgson delar en del av kritiken och menar att det också är ett av skälen till att man nu startar en branschorganisation.

– Det vi kunde se under vad man kan kalla ”Plattformsekonomi 1.0” var exempelvis hur aktörer som Uber inte ville ta ett arbetsgivaransvar, utan hävdade att man enbart var ett tech-företag. Vi vill göra det här på rätt sätt och startade organisationen för att vi vill betala skatt, ta vårt ansvar och etablera regelverk för allt ifrån skatt till arbetsgivaransvar.

Ingen av medlemsföretagen har kollektivavtal i dag. Glen Hodgson uppger att det heller inte finns någon avsikt om att teckna det:

– Vi anser att vi kan uppnå en liknande skyddsnivå – genom andra processor och villkor – utan behov av kollektivavtalanslutning.

Plattformsföretagen ska ha riktlinjer

Liknande organisationer finns redan i Storbritannien och Nederländerna. Den svenska upplagan arbetar nu med att ta fram riktlinjer som ska gälla för sina medlemmar.

Vad kommer riktlinjerna bestå av rent konkret? 

– Det handlar om hur man tar ansvar, hur man hanterar anställda, hanteringen av arbetsmiljön respektive säkerhet och att normen måste vara att betala skatt. Vi ska vara klara med det arbetet i slutet av oktober, säger Glen Hodgson.

Plattformsföretagen är ingen arbetsgivarorganisation i nuläget, utan en branschorganisation som för dialog med bland annat Svenskt näringsliv, Unionen och Skatteverket.

Organisationen för även samtal med stora gig-bolag, däribland Uber och Bolt.

– Vi pratar med dem just nu, men vi har inte kommit så långt. Vi har exempelvis inga matleverantörer ombord. De har en annan idé över hur man ska göra saker. Men det jag kan säga är att det finns flera aktörer som vill göra saker på vårt sätt och vår förhoppning är att det här kan bli ett exempel för resten av världen i hur man hanterar gig-ekonomin.

Vi är inte intresserade av hård lobbying

I USA och på EU-nivå har flera gig-företag gått ihop och plöjt ner hundratals miljoner kronor i lobbykampanjer för att driva igenom lagändringar som främjar deras intressen. I Kalifornien är Uber och Lyft på god väg att slå rekordet i kampanjbidrag för ett enskilt lagförslag. De vill skapa en omröstning för att deras förare ska betraktas som entreprenörer istället för som arbetstagare. Gig-företagen har hittills spenderat över 181 miljoner dollar på kampanjen.

Nyheter

Glen Hodgson uppger att Plattformsföretagen inte har några sådana ambitioner.

– Vi vill ha en plats kring bordet och kunna diskutera framtiden för plattformsföretag. Vi vill bli en källa för siffror och fakta för branschen. Men vi är inte intresserade av hård lobbying. Det är inte vårt syfte. Om man har pengar så kan man spendera det på vad som helst, men jag tycker att det är bäst på att satsa pengarna på att försöka nå samarbeten.

28 sep 2020
Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.

Nyheter
De viktigaste nyheterna två gånger i veckan