Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.
Godkänn
Fräscht och sportigt med Stefan Löfven Som ansiktet utåt för en välkänd butikskedja kommer Stefan Löfven även ha sin egen parfym nästa år, rapporterar En jobbig värld. Foto: Linn Malmén/TT.

Fräscht och sportigt med Stefan Löfven

Satir Statsminister Stefan Löfven blir en välkänd butikskedjas ansikte utåt på den nordiska marknaden och lanserar även egen doft under nästa år.

Många som följt Stefan Löfvens uttalanden i media den senaste tiden har noterat hur ofta statsministern återkommer till begreppet ”ordning och reda”. Tittare kunde i förra veckans partiledardebatt notera hur statsministern ständigt upprepade just dessa ord. En Jobbig Värld kan nu avslöja att ordvalet inte är någon slump utan utgör ett så kallat branded content för kontorsmaterial. Genom sitt nya samarbete med Stefan Löfven och Socialdemokraterna hoppas butikskedjan Ordning & Reda att öka försäljningen av pappersprodukter på den nordiska marknaden.

Någon som tar kommandot över röran på sitt skrivbord, håller ordning på viktiga papper och även använder gem.

– Stefan representerar värden vi vill stå för. Någon som tar kommandot över röran på sitt skrivbord, håller ordning på viktiga papper och även använder gem, säger brandmanagern Nicole Persson.

Ordning & Reda ägs sedan 2003 av danska Bodum men är ett eget globalt varumärke med butiker i bland annat Paris, Tokyo, New York och London. Sortimentet består av kontorsprodukter och förvaring. Men lagom till nästa valrörelse lanserar Ordning & Reda sin första parfym. ”Fungerande välfärd” är en sportig unisexdoft med noter av handsprit, xeroxmaskin och plastficka.

”Fungerande välfärd” är en sportig unisexdoft med noter av handsprit, xeroxmaskin och plastficka.

Under en hel dag strax innan påsk följde parfymören Oliver Pescheux Stefan Löfven och hans team runt i korridorerna på Socialdemokraternas kansli för samla in råmaterialet som kom att destilleras till en diskret men ändå distinkt doft av ombudsman.

– Det finns ingen tid på Sveavägen 68, säger en nära medarbetare till statsministern. Man följer inget schema, man följer byråkratins kvarnar när de maler. De har sitt eget tempo, sin egen rytm.

Enligt Mats Knutsson, politisk kommentator på SVT, är det helt naturligt att Stefan Löfven börjar planera för ett liv efter den politiska karriären.

– Stefan fyller snart 60 år och har befunnit sig på förtroendeposter i hela sitt vuxna liv. Han kommer ge 110 procent i ytterligare ett par mandatperioder men sedan vill han fokusera på sin familj och en ny karriär inom kontorsmaterial.

Att reklamuppdraget skulle påverka Stefan Löfvens insatser i talarstolen, tror Mats Knutsson inte.

Att reklamuppdraget skulle påverka Stefan Löfvens insatser i talarstolen, tror Mats Knutsson inte. Att vallöften sammanblandas med reklambudskap för konsumtionsvaror ser han inte heller som något större problem.

– Nej, det är ju ingen som på allvar tror att man blir smalare av att äta en viss sorts flingor och det finns ju heller ingen som tror att politiker menar vad de säger i en debatt på tv. Alla vet att det är ”show”, en slags iscensättning av fungerande demokrati.

Stefan Löfven (S) kommer i print, tv och sociala medier representera butikskedjan Ordning & Reda och vara dess ansikte utåt fram till nästa riksdagsval. Doften ”Fungerande välfärd” lanseras under våren 2018.

Kommentera
Kommentera

Kommentera artikeln

Vi vill gärna få frågor, kommentarer och reflektioner om våra artiklar! Arbetsvärlden förhandsmodererar artikelkommentarer, vilket gör att det kan dröja en stund innan din kommentar dyker upp. Håll dig till ämnet, och håll en god ton. Vi föredrar om du anger ditt riktiga namn, men du måste inte.
News
Copyright © Arbetsvärlden 2017 | Linnégatan 14
114 94 Stockholm
Telefon 08-782 93 12 | red@arbetsvarlden.se
Ansvarig utgivare: Mikael Feldbaum
Arbetsvärlden ges ut av Tjänstemännens
Centralorganisation, TCO.