Det var under natten till i lördags som it-företaget Tieto Evry drabbades av en omfattande cyberattack, en så kallad ransomware-attack, vilket innebär någon form av utpressning.
Flera stora företag och myndigheter anlitar företaget, bland annat Statens servicecenter som sköter löner åt närmare hälften av alla som jobbar på myndigheter.
60 000 anställda påverkas
Totalt hanterar man löner för 125 000 anställda, och det finns flera lönesystem. Men det är endast Primula, ett av systemen, som är påverkat. Och det berör 60 000 anställda på 125 myndigheter.
Peter Stöckel är avdelningschef för lönetjänster på Statens servicecenter. Han säger att man i dag, på den stora lönedagen den 25, med egna ögon bekräftat att samtliga 60 000 anställda fått sina löner. Den sortens lönehantering skedde nämligen före helgen.
Men systemet ligger fortfarande nere. Statens servicecenter är i ständig dialog med Tieto men har inte fått någon prognos om när det kan dra igång igen.
Ingen kan sjukanmäla sig
Så allt annat som görs i samband med löner, att ansöka om semester, tidrapportera, sjukanmäla, går inte att göra från något håll. Inte för anställda, inte för lönehandläggarna.
Enligt Peter Stöckel var det framför allt chefer och specialister som kallades in till jobbet som en del av krisorganistionen i söndags.
– Men när lönehandläggarna väl kom till jobbet i måndags kunde de inte påbörja sitt normala arbete. Och det kan de fortfarande inte. Så för stunden har lönehandläggarna mindre att göra än normalt. Men de granskar planer och rutiner för hur vi ska agera om systemen inte kommer igång den närmaste tiden.
Arbetsskulden bara växer
För nu förbereder man sig för hur det ska gå om systemen fortfarande inte är igång när det är dags för hanteringen av februarilönen.
– Då måste vi kunna åstadkomma något, det jobbar vi med nu. Sedan blir det en utmaning när systemen väl kommer upp. Då ska all information in i systemet, både från medarbetare ute på myndigheterna och från vår sida.
– Så det byggs upp en arbetsskuld som man måste hantera så småningom. För varje dag som går kommer den skulden bara bli jobbigare att hantera. Det är lite mindre att göra just nu, men det kommer att bli betydligt mer framöver.
Har personuppgifter läckt ut?
– Vi har inte få inte fått några sådana uppgifter. Tietio har inte kunnat säga att det läckt. Men de kan heller inte utesluta att det inte läckt. Så den analysen pågår.