Idag öppnar ansökan till höstens alla utbildningar i högskolan. Hundratusentals sökande ska göra sitt val inför ett nytt skede i livet. Det är nästa generations sjuksköterskor, ingenjörer, lärare med flera som tar det första steget på en ny bana.
Det är fantastiskt att så många är intresserade av att plugga vidare. Kompetensbehovet i Sverige är stort. Det kommer ofta rapporter om bristen på kvalificerad arbetskraft inom industrin och välfärden, så högskoleutbildade behövs.
Att fela är mänskligt, men när det gäller studie- och yrkesval kan det få långtgående konsekvenser.
När så många ska göra val är det inte konstigt att det ibland blir fel, men allt för ofta görs felval. Man har inte haft tillräckligt med information, fått påtryckningar hemifrån eller inte sett vilka andra möjligheter man har.
Att fela är mänskligt, men när det gäller studie- och yrkesval kan det få långtgående konsekvenser. Att välja fel utbildning kan innebära en stor kostnad för studenten som har lagt flera terminer på en utbildning som inte var rätt, och därmed förbrukat för mycket av sitt studiemedel för att fullborda en annan utbildning.
Vägledarna besitter nyckelkompetenser kring individers utveckling.
Lösningen på det hela är studie- och yrkesvägledarna. Ofta hamnar de i skymundan, men vägledarnas roll i individers utveckling och vägval kan inte överdrivas. Det är vägledaren som, ofta själv, ska möta skolans alla elever, tolka deras viljor, behov och ambitioner. Det är vägledaren som ska stötta dem i deras val inför livets nästa steg.
Vägledarna besitter nyckelkompetenser kring individers utveckling och behov samt är experter på hur utbildningssystemet och arbetsmarknaden fungerar. De hjälper även individen att utveckla en valkompetens. Utvecklingen av en valkompetens är en livslång process och därför krävs studie- och yrkesvägledning från tidig ålder, genom studierna och inför arbetslivet.
Trots detta stora ansvar, ett ansvar som kan påverka individers vägval i livet, ser förutsättningar dystra ut. Det finns idag inget krav på att den som anställs som studie- och yrkesvägledare ska ha en studie- och yrkesvägledarexamen. Trots att det är ett yrke med akademisk utbildning kan i princip vem som helst anställas.
Det finns så många individer med specifika behov, och att hitta rätt i djungeln är inte lätt.
Dessutom åläggs vägledare en arbetsbelastning som sträcker sig bortom alla rimliga proportioner. En vägledare kan vara ansvarig för hundratals individer. Det bidrar till en ohållbar arbetssituation som också går ut över kvaliteten på den vägledning man har rätt till.
Utöver det används vägledare som en allt-i-allo och de kan få ansvara för allt från ren administration till marknadsföring – arbetsuppgifter som inte alls hör till en vägledares ansvar eller uppdrag.
En utvecklad valkompetens behövs hos alla individer, särskilt i dagens samhälle. Det ska göras skolval, val till högre utbildning, man ska välja yrke, vissa väljer att skola om sig, vissa väljer att ta igen gymnasiebehörigheten och så vidare. Det finns så många individer med specifika behov, och att hitta rätt i djungeln är inte lätt. Det är därför vi har studie- och yrkesvägledare.
Det är uppenbart att något måste göras åt situationen. Därför kräver Sveriges Lärarstudenter:
- Att det införs en legitimation för studie- och yrkesvägledare, så att bara behöriga med adekvat utbildning kan anställas som studie- och yrkesvägledare.
- Att det införs ett tak på hur många individer en studie- och yrkesvägledare ska ansvara för, så att alla garanteras en kvalitativ vägledning.
- Att studie- och yrkesvägledares arbetsuppgifter renodlas, så att vägledarna kan ägna sig åt sitt faktiska uppdrag: vägledning.