I en ny avhandling från Stockholms universitet, har socionomen Ann J Sandén, undersökt vad arbetsgivare menar med begreppet social kompetens, hur det tolkas av arbetssökande och vad det kan innebära för en arbetsplats.
Hon har analyserat annonser, ansökningsbrev och i samtal med människor som jobbar hittat krav på socialisering och anpassning genom begreppet. Och att den som inte följer kan utsättas för hot om repressalier, särbehandling och uteslutning.
– Uttrycket kan alltså användas avsiktligt, manipulerande för att disciplinera andra individer, att få dem att inordna sig, säger Ann J Sandén i ett pressmeddelande.
Definition av social kompetens saknas
Hennes resultat visar också på att det saknas en enhetlig definition av begreppet social kompetens. På en arbetsplats kan det var en sak, på nästa något helt annat.
Ann J Sandén anser att arbetsgivare bör vara mer noggranna med vilka krav som ska ställas, och hur de ska bedömas. Att begreppet ofta används utan förklaring.
– Den som tolkar de sociala koderna på ett annat sätt än det som är vedertaget och inte heller agerar på det sätt som förväntas riskerar då att uppfattas som en person som saknar social kompetens och som en icke önskvärd medarbetare.